Etap I: Przyjmowanie zgłoszeń na Elektorów plebiscytu
Czas trwania: 17.12.2018 – 4.01.2019 – zakończony
Podczas tego etapu przyjmowane są wnioski o włączenie do składu Elektorów plebiscytu, którzy przeprowadzą dwa głosowania. Pierwsze będzie miało charakter selekcji – ze wszystkich zgłoszonych Kandydatur wyłonionych zostanie dziesięć najlepszych, które zostaną poddane pod obrady Jury. Z tego grona wyłoniony zostanie zwycięzca plebiscytu.
Drugie głosowanie będzie miało na celu wskazanie najlepszej spośród dziesięciu Nominowanych do Tytułu Kandydatur. Zwycięzca drugiego głosowania Elektorów zdobędzie Wyróżnienie Elektorów RE:PL 2018.
Etap II: Ogłoszenie składu Elektorów
Termin: do 7.01.2019 – zakończony
Skład Elektorów, który zadecyduje o nominacjach do tytułu liczy przynajmniej 20, a maksymalnie 50 osób. Lista włączonych w udział w plebiscycie elektorów jest jawna i publicznie zaprezentowana.
Etap III: Zgłaszanie Kandydatur do tytułu
Czas trwania: 10.01.2019 – 27.01.2019 – zakończony
Podczas tego etapu przyjmowane są zgłoszenia rebrandingów, które wezmą udział w plebiscycie. W zgłoszeniu występują dwa podmioty: Kandydat – czyli właściciel marki, która przeszła zmianę oraz Autor – projektant, zespół lub studio/agencja, którzy zaprojektowali i przeprowadzili wdrożenie nowego systemu wizualnego marki.
Do VI edycji plebiscytu mogą zgłaszać się wszystkie polskie przedsiębiorstwa, które w okresie od 1 stycznia 2018 do 31 grudnia 2018 zakomunikowały zmianę marki połączoną z przeprojektowaniem identyfikacji wizualnej. Szczegóły znajdują się w Regulaminie.
Etap IV: Pierwsze głosowanie Elektorów Plebiscytu
Czas trwania: 4.02.2019 – 12.02.2019 – zakończony
Etap, w którym Elektorzy Plebiscytu oddają swoje głosy na poszczególne Kandydatury.
Każdy Elektor ma obowiązek przeanalizować wszystkie dostarczone mu przez organizatora zgłoszenia Kandydatur. Po analizie wybiera dziesięć najlepszych i szereguje je w kolejności od najlepszej, do najgorszej, dokonując oceny pod kątem następujących kryteriów:
- spełnienie wymogów formalnych, czyli kompletność wniosku zgłoszeniowego;
- zasadność przeprowadzonego rebrandingu;
- oryginalność (niepowtarzalność) projektu;
- estetyka projektu nowej identyfikacji wizualnej (wraz z logo);
- wartość funkcjonalna.
Lista dziesięciu uszeregowanych Kandydatur to tzw. Głos Elektorski. Za zajęte na liście pozycje, każda Kandydatura otrzymuje stosowną ilość punktów, tj. 10 punktów za pierwsze miejsce, 9 punktów za drugie i tak aż do ostatniego, które otrzymuje 1 punkt.
Etap V: Ogłoszenie wyników Pierwszego głosowanie Elektorów Plebiscytu
Czas trwania: do 15.02.2019 – zakończony
Na stronie plebiscytu publicznie prezentuje się listę dziesięciu Kandydatur, które otrzymały największą liczbę punktów w Pierwszym głosowaniu Elektorów. Kandydatury te kwalifikują się do Etapu Finałowego i spośród nich wyłaniany jest Zwycięzca Plebiscytu, jak również Kandydatury Wyróżnione.
Etap VI: Finał – Obrady Jury, Drugie Głosowanie Elektorów i przyznanie Wyróżnień
Czas trwania: 20.02.2019 – 15.03.2019 – zakończony
Finał jest najbardziej rozbudowanym etapem VI edycji plebiscytu RE:PL 2018. Podzielony jest na kilka tur, a jego cel to wyłonienie Zwycięzcy Plebiscytu i przyznanie Wyróżnień. W tym etapie odbywają się dwa główne, odrębne procesy: Obrady Jury oraz Drugie Głosowanie Elektorów.
Obrady Jury
Jurorzy plebiscytu podejmują dyskusję z elementem głosowania, która ma wyłonić Polski Rebranding Roku 2018. Obrady dzielą się na kilka tur:
- Pierwsze głosowanie wewnętrzne Jurorów – każdy z Jurorów szereguje listę Nominowanych Kandydatur od najlepszej do najgorsze. Analogicznie jak podczas IV etapu robią to Elektorzy. Na podstawie głosowania uzyskuje się wstępną klasyfikację Kandydatur. Tura ta trwa w dniach 20-27.02.2019.
- Po zaprezentowaniu wyników pierwszego głosowania Jurorom, podejmują oni dyskusję i wymianę zdań, w ramach której starają się wypracować wspólne stanowisko. Jest to „część właściwa” obrad i trwa w dniach 1.03-10.03.2019.
- Po dyskusji Jurorzy podejmują się drugiego głosowania wewnętrznego, które polega na analogicznym uszeregowaniu Kandydatów według własnego uznania, lecz z uwzględnieniem argumentów, które pojawią się w dyskusji. W wyniku drugiego głosowania uzyskuje się ostateczną klasyfikację Kandydatur. W ten sposób rozstrzygnięty zostaje plebiscyt oraz wskazani: Zwycięzca oraz drugie i trzecie miejsce. Drugie głosowanie Jurorów trwa w dniach 11-15.03.2019.
Obrady Jury, ich przebieg i uzyskiwane wyniki cząstkowe są tajne. Opublikowany zostanie ich ostateczny efekt.
Drugie Głosowanie Elektorów
Elektorzy Plebiscytu mają prawo przyznania tytułu „Wyróżnionego Polskiego Rebrandingu Roku 2018 według Elektorów Plebiscytu”. W tym celu w dniach 1.03-10.03.2019 odbywa się głosowanie, które wyłoni Kandydaturę uhonorowaną tym tytułem. Każdy z Elektorów odda jeden głos, na wybranego przez siebie Kandydata spośród dziesięciu, którzy zakwalifikowali się do Etapu Finałowego.
Podczas Etapu Finałowego wszystkie Kandydatury w każdej części (podczas Obrad Jury, jak i głosowania Elektorów) są oceniane na podstawie poniższych kryteriów:
- zasadności przeprowadzonego rebrandingu;
- oryginalności (niepowtarzalności) projektu nowej identyfikacji wizualnej;
- estetyki nowej identyfikacji wraz z logo;
- wartości funkcjonalnej nowego systemu wizualnego;
- efektywności przeprowadzenia zmiany, czyli sprawności jej ogłoszenia oraz wdrożenia z uwzględnieniem wielkości marki i zakresu jej oddziaływania.
Etap VII: Ogłoszenie pełnych wyników plebiscytu
Czas trwania: do 30.03.2019
Po zakończeniu Etapu Finałowego Organizator ogłasza pełne wyniki i prezentuje Kandydatów, którzy zdobyli:
- I miejsce (oraz tytuł Najlepszego Polskiego Rebrandingu Roku 2018),
- II miejsce (oraz tytuł Drugiego Najlepszego Polskiego Rebrandingu Roku 2018 w RE:PL),
- III miejsce (oraz tytuł Trzeciego Najlepszego Polskiego Rebrandingu Roku 2018 w RE:PL).
Ponadto przyznawane są dodatkowe Wyróżnienia:
- Wyróżnienie Elektorów w Plebiscycie RE:PL – Polski Rebranding Roku 2018,
- Wyróżnienie Organizatora w Plebiscycie RE:PL – Polski Rebranding Roku 2018.