Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Podstawowe dane o Kandydaturze

Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku to największa w Polsce instytucja gromadząca dokumenty i pamiątki związane z postacią marszałka. Jednocześnie Muzeum jest inicjatorem debat dotyczących historii Polski i drogi do niepodległości, a jego program szeroko wykracza poza ramy monograficzne. Misją Muzeum jest wszechstronne ukazanie wielowymiarowości Józefa Piłsudskiego, a także upowszechnianie w społeczeństwie, szczególnie wśród młodego pokolenia, wyznawanych przez Józefa Piłsudskiego wartości – dumy narodowej i postawy patriotycznej, poświęcenia w pracy i walce oraz szacunku dla polskich tradycji. Poprzez programy edukacyjne i akcje społeczne przybliża pamięć o przeszłości i dziedzictwie Marszałka, a także stara się zachęcać do refleksji na temat współczesnego świata. Muzeum jest przestrzenią, w której historia i tradycja inspirują do dyskusji na tematy wciąż ważne i aktualne dla Polaków.

Rok powstania: 2008

Branża: kultura

Właściciel marki: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Informacje o rebrandingu i prezentacja zmiany

Autor zmiany: Type2

Przybliżony czas rozpoczęcia prac: czerwiec 2018
Czas ogłoszenia zmiany: październik 2018

Przyczyna rebrandingu i kontekst rynkowy: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku to instytucja otwarta na odbiorców, nowoczesna, bazująca na idei partycypacji społecznej. Koncepcja Muzeum opiera się na dwóch filarach: dworku „Milusin”, wraz z otaczającym go ogrodem, oraz budynku muzealno-edukacyjnego z wydzieloną przestrzenią wystawową, który powstaje w parku leśnym sąsiadującym z dworkiem – niegdysiejszym domem Marszałka i jego rodziny. W związku z budową nowego budynku pojawiła się potrzeba przygotowania spójnego wizualnie i estetycznego systemu identyfikacji Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Założenia odnośnie rebrandingu: Wszystkie podejmowane przez Muzeum działania charakteryzują się wysokim poziomem dopracowania. Muzeum jest miejscem otwartym. Nie boi się podejmowania trudnych tematów. Jest miejscem do dyskusji, nie izbą pamięci. Muzeum potrafi przekazywać swoje idee w nowoczesny, przystający do potrzeb współczesnych odbiorców sposób. Nowa przestrzeń budynku Muzeum ma stanowić agorę. Miejsce spotkań i dyskusji dotyczących Józefa Piłsudskiego. Celem jest stworzenie najlepszego muzeum biograficznego w Polsce, zapoczątkowanie nowej kategorii muzeów. Stworzenie spójnego systemu identyfikacji było niezbędne do realizacji postawionych przez Muzeum celów. Tworząc identyfikację wizualną Muzeum oparliśmy się na modernistycznej typografii inspirowanej okresem międzywojennym, którą zestawiliśmy z rozbudowaną paletą kolorystyczną zastosowaną w projekcie wystawy stałej. Logotyp Muzeum to jednolity i wyrazisty znak łączący litery J i P, czyli inicjały Marszałka.

Sposób zakomunikowania zmiany: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku ogłosiło oficjalnie zmianę dotychczasowego logo podczas wiechy budowlanej 10 listopada 2018, oraz publikując zmianę na profilach społecznościowych Facebook i Instagram (link). Projektanci z Type2 opublikowali projekt na stronie internetowej studia (link), na Facebooku (link) oraz na Behance (link).

Obserwowane reakcje na zmianę: Projekt został bardzo dobrze przyjęty zarówno w środowisku związanym z Muzeum (pozytywne komentarze pod postem opublikowanym przez Muzeum na Facebooku) jak i w środowisku projektowym (publikacje i pozytywne komentarze na branżowych profilach na Facebooku). Rebranding Muzeum Józefa Piłsudskiego opublikowany na stronie Behance studia Type2 wyróżniono w kategorii Grafika.

Strona internetowa marki

PRZED

PO

Wizytówki

PRZED

PO

Papeteria

PRZED

PO

Inne elementy podlegające porównaniu

PRZED

– brak –

PO

– brak –

Pozostałe materiały ilustrujące zmianę

Wykaz informacji dodatkowych
  1. Prezentacja projektu rebrandingu na stronie internetowej Type2: link
  2. Prezentacja projektu rebrandingu na stronie Behance: link