Rybnik

Podstawowe dane o Kandydaturze

Rybnik – malownicze miasto na Górnym Śląsku, ośrodek centralny aglomeracji rybnickiej. 27 dzielnic Rybnika zamieszkuje blisko 140 tys. mieszkańców.

Rok powstania: 1308

Branża: administracja publiczna

Właściciel marki: Miasto Rybnik

Informacje o rebrandingu i prezentacja zmiany

Autor zmiany: Studio Otwarte

Przybliżony czas rozpoczęcia prac: wrzesień 2015
Czas ogłoszenia zmiany: kwiecień 2018

Przyczyna rebrandingu i kontekst rynkowy: Miasto używało na przestrzeni ostatnich lat co najmniej kilku różnych form logo promocyjnych, które powstawały w miarę bieżących potrzeb, bez wspólnego mianownika. Podobnie, bez jednolitego klucza, powstawały różne znaki miejskich instytucji. Przyczyniało się to do niepotrzebnego mnożenia symboli i powodowało nieład wizualny. Dlatego podjęto decyzję o powrocie do herbu miasta, jako uniwersalnego symbolu wspólnoty miejskiej. Jest to element porządkowania przestrzeni publicznej Rybnika.

Założenia odnośnie rebrandingu:

Rebranding został przeprowadzony po pierwsze – dla mieszkańców miasta, żeby:

  • uporządkować przestrzeń publiczną i poprawić jej jakość;
  • wzmocnić lokalny patriotyzm i poczucie wspólnoty;
  • poprawić komunikację na linii obywatel – urząd;
  • zaoszczędzić – wspólny system jest skuteczniejszy i tańszy.

Po drugie – dla osób spoza Rybnika, żeby:

  • dać znać że jesteśmy (i gdzie jesteśmy);
  • pokazać miasto z jak najlepszej strony, zaprosić;
  • dać dobry przykład – porządku i dobrej organizacji;
  • skutecznie budować markę miasta..

Sposób zakomunikowania zmiany: Najważniejszym nośnikiem zmiany były media społecznościowe i strona poświęcona nowej identyfikacji Rybnika: siw.rybnik.eu. Specjalne pakiety prasowe trafiły do dziennikarzy, którzy pojawili się na konferencji prasowej. Następnie press-packi zostały rozesłane do mediów, co zaowocowało sporą ilością publikacji. Sama konferencja była połączona z prezentacją już wdrożonych elementów identyfikacji (flagi, oklejone samochody i autobusy, teczki, notesy, kubki, ścianki itd.). Pierwsza tak kompleksowa zmiana wśród polskich miast (obejmowała Urząd Miasta, jednostki miejskie, Muzeum, Teatr Ziemi Rybnickiej itd.) wymagała kilku wcześniejszych prezentacji gotowego rozwiązania wewnętrznie i dopiero w następnym kroku wyjścia z informacją na zewnątrz organizacji. Uruchomienie systemu zostało zgrane w czasie i wszystkie informacje pojawiły się jednocześnie, co zwiększyło zasięg i wydźwięk publikacji. Podczas wszystkich działań komunikacyjnych (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych) kluczowa była ścisła współpraca Urzędu z autorami SIW.

Obserwowane reakcje na zmianę:

Opinie w zdecydowanej większości miały charakter pozytywny w publikacjach branżowych i pozytywny lub neutralny w innych mediach. Warto zaznaczyć, że zmianą zainteresowały się również media zagraniczne.

  • “This identity does a great job of modernizing a quaint Polish town through the use of a clean and efficient design system while reveling in its history by maintaining the coat of arms as the core element and by celebrating and breathing new life into the wicked stained glass decorations in its town hall. Overall, a great job of bridging the old with the new and the quaint with the modern.” – BrandNew
  • „Rebranding Rybnika jest bezsprzeczną poprawą sytuacji, w której miasto zyskało w pełni profesjonalny, kompleksowy system identyfikacji z własnym charakterem. Dotychczasowe wielokolorowe szczupaki, mimo że na pewno nie były najgorszym znakiem jaki funkcjonuje wśród polskich samorządów, to niczym specjalnym też się nie wyróżniały. Teraz według niektórych miasto wpadło w inny schemat – logo na bazie herbu. Czy jednak taki standard, gdyby rzeczywiście zaistniał, byłby czymś złym? Zdecydowanie nie. Wiele zależy rzecz jasna od wykonania, od podejścia, od konkretnej sytuacji, ale w przypadku Rybnika została wykonana bardzo dobra robota i ja osobiście ten projekt kupuję. Myślę, że i mieszkańcom powinien się bardzo szybko spodobać. Mamy bowiem kolejne wizualne samorządowe opracowanie, z którego wiele innych miejscowości może śmiało brać przykład.” – Branding Monitor
  • „Takto komplexně pojatý projekt městské identity chválíme. Navíc se nám opravdu líbí přístup, že když má město výrazný jednoznačný motiv ve svém heraldickém znaku, je škoda jej opouštět a vymýšlet nějaké nové logo, které se zase časem změní… Jak se vám přístup města Rybnik líbí? Podle nás smysluplná cesta hodná následování…” – Font.cz
  • Wywiad z Marcinem Wolnym dot. zmiany identyfikacji wizualnej Rybnika – STGU.PL
  • „Zamiast kilku kolorowych szczupaków, teraz jeden nawiązujący do rybnickiego herbu. Władze miasta zdecydowały się stworzyć System Identyfikacji Wizualnej. Motywem przewodnim będą postacie z witraży z sali posiedzeń Rady Miasta. Od teraz wszystkie jednostki miejskie będą miały to samo logo, pojawiło się ono również w materiałach promocyjnych, oraz w przestrzeni miejskiej: na autobusach, czy przystankach.” – Radio 90
  • „Kolorowe szczupaki na białym lub niebieskim tle to już historia. Od maja miasto będzie posługiwało się nowym logo. To nie wszystko, w Rybniku ma działać System Identyfikacji Wizualnej, czyli zbiór wytycznych regulujących użycie miejskiej symboliki i porządkujących powstawanie miejskich materiałów – informacyjnych, promocyjnych i urzędowych.” – Rybnik.com.pl
  • „Miasto Rybnik ma nowe logo heraldyczne! Do lamusa odchodzą kolorowe rybki, które można było spotkać nie tylko w starym logo ale też np. na rondzie przy ulicy Żorskiej.” – Dziennik Zachodni
Strona internetowa marki

PRZED

PO

Wizytówki

PRZED

PO

Papeteria

PRZED

PO

Inne elementy podlegające porównaniu

PRZED

– brak –

PO

– brak –

Pozostałe materiały ilustrujące zmianę

Wykaz informacji dodatkowych
  1. Strona dla użytkowników systemu: link
  2. Portfolio: link
  3. Behance: link