materia.st

Podstawowe dane o Kandydaturze

Materia to marka obejmująca usługi doradcze w szeroko rozumianym obszarze strategii marketingu, marek i komunikacji. Pracuje zarówno po stronie klientów (firm, organizacji), jak i jako podwykonawca dla agencji i studiów kreatywnych, tworząc założenia marketingowe i komunikacyjne pod ich projekty, w szczególności te związane z tworzeniem i pozycjonowaniem nowych marek, planowaniem rebrandingu lub innych działań komunikacyjnych (kampanii, systemów kanałów komunikacji itd.).

Rok powstania: 2015

Branża: marketing

Właściciel marki: Studio Materia – Jakub Kędzia

Informacje o rebrandingu i prezentacja zmiany

Autor zmiany: Paulina Plucińska-Kędzia

Przybliżony czas rozpoczęcia prac: grudzień 2017
Czas ogłoszenia zmiany: sierpień 2018

Przyczyna rebrandingu i kontekst rynkowy: Poprzedni system identyfikacji został stworzony samodzielnie przez właściciela firmy jako „tymczasowy” i „na rozruch” w momencie rozpoczynania działalności. Ostatecznie nie został zaktualizowany przez kolejne lata funkcjonowania marki, z prozaicznej przyczyny braku czasu na kompleksowe zajęcie się własną tożsamością wizualną. W międzyczasie Materia, z racji specyfiki projektów, coraz częściej współpracowała z agencjami, freelancerami i studiami brandingowymi. Toporne i przestarzałe rozwiązania wizualne nie pomagały jednak komunikować eksperckiego i specjalistycznego charakteru usług, ani metodologii opartej o wykorzystanie researchu ze zróżnicowanych źródeł. Rebranding Materii miał zatem dwa cele:

  • Zbudować spójny system komunikacji wizualnej, który licuje ze standardami projektantów brandingowych i nie naraża ich oczu na dyskomfort spowodowany wystawieniem na przykre bodźce wizualne;
  • Komunikować pożądane wartości i cechy marki (o czym niżej).

Założenia odnośnie rebrandingu: Podstawowym założeniem i wyzwaniem w ramach projektów było połączenie dwóch pozornie odległych obszarów, w ramach których realizowane są projekty Materii, bez stawiania któregokolwiek ponad drugim. Duża część pracy projektowej Materii ma charakter analityczno-badawczy – wykorzystuje źródła naukowo-statystyczne, badania rynkowe, strukturyzuje oczekiwania i możliwości klientów. Poza tym jest jednak obszar niekoniecznie „ustrukturyzowany” – na etapie budowania założeń marki największy nacisk kładzie się na pracę ideacyjną, budowanie strategii marki czy komunikacji. Te zadania wymagają niesztampowego podejścia do opracowywania komunikatów podstawowych, czy założeń „look & feel” marek, które zostają przekazane w dalszej kolejności do specjalistów od kreacji. Takie połączenie wyraziliśmy w roboczym haśle „Twardy fundament dla kreatywności”, tj. połączenia struktury, rozwiązań analitycznych, z niezbędną w dalszej pracy nieprzewidywalnością i nieoznaczonością.

Sposób zakomunikowania zmiany: Profil Facebook materia.st, kontakt bezpośredni z partnerami i klientami.

Obserwowane reakcje na zmianę: brak reakcji możliwych do wskazania linkiem.

Strona internetowa marki

PRZED

PO

Wizytówki

PRZED

PO

Papeteria

PRZED

PO

Inne elementy podlegające porównaniu

PRZED

PO

Pozostałe materiały ilustrujące zmianę

Wykaz informacji dodatkowych
  1. Prezentacja systemu: link
  2. Prezentacja koncepcji landing page, mobile: link
  3. Prezentacja wizytówek: link
  4. Wersja poglądowa slajdów prezentacji: link
  5. KV na przykładzie projektu plakatu: link