Miasto Oleśnica

Podstawowe dane o Kandydaturze

Oleśnica jest jednym z większych miast Dolnego Śląska. Znajduje się zaledwie 30 km od stolicy Dolnego Śląska – Wrocławia, przez co stanowi ważny ośrodek życia gospodarczego, społecznego, kulturalnego i administracyjnego. Oleśnica jest malowniczym miastem o powierzchni 20,96 km². Ma bogatą historię, którą dzisiaj można podziwiać na pozostałych zabytkach. Na przestrzeni ostatnich 15 lat powstało wiele nowoczesnych inwestycji. Miasto stawia na uatrakcyjnienie swojej oferty dla mieszkańców, poprzez budowę nowoczesnych obiektów sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych. Z każdym rokiem stanowi coraz większe zainteresowanie dla młodych rodzin szukających miejsca na zapuszczenie korzeni oraz dla dużych korporacji szukających terenów pod inwestycje.

Rok powstania: 1255

Branża: samorząd

Właściciel marki: Miasto Oleśnica

Informacje o rebrandingu i prezentacja zmiany

Autor zmiany:  Michał Ruchel

Przybliżony czas rozpoczęcia prac: maj 2016
Czas ogłoszenia zmiany: maj 2017

Przyczyna rebrandingu i kontekst rynkowy: Wieloletni problem ze stworzeniem funkcjonalnego i spójnego systemu identyfikacji wizualnej oraz znaku graficznego, który stałby się oficjalnym symbolem miasta. Liczne i niestety nieudane próby opracowania logo i elementów graficznych poskutkowało posługiwaniem się herbem, który poprzez obfite i szczegółowe wzory stwarzał problemy z czytelnością i przejrzystością na różnych płaszczyznach. Coraz większa konkurencja między miastami w rywalizacji o nowych i większych inwestorów, turystów, dotacje oraz wymagania mieszkańców względem poszerzenia oferty atrakcji miejskich sprawia aktywne wdrażanie odpowiedniej strategii marketingowej, dzięki której miasto osiągnie przewagę nad konkurencją i umocni swój wizerunek. Miasto, które chce uzyskać sukces na rynku musi zadbać o właściwą promocję, bez niej pozostaje tylko punktem na mapie. Jednym z głównych aspektów strategii w kreowaniu wizerunku miasta jest system identyfikacji wizualnej.

Założenia odnośnie rebrandingu: Głównym celem rebrandingu było stworzenie nowego, funkcjonalnego i oficjalnego znaku graficznego miasta Oleśnica, który miał odnosić się do historii i tradycji miejscowości. Dodatkowym zadaniem było uporządkowanie i uspójnienie wszelkich elementów promocyjnych wg ustalonego systemu graficznego. Rezultatem projektu jest posługiwanie się nowym logo w przestrzeni miejskiej oraz do zewnętrznej promocji miasta. Herb, który wcześniej funkcjonował jako logo miasta Oleśnica oraz do zewnętrznej promocji, w chwili obecnej znalazł zastosowanie w oficjalnej komunikacji wewnątrz Urzędu Miasta. Nowa identyfikacja wizualna Miasta Oleśnica miała oficjalną premierę podczas zorganizowanej konferencji przez Urząd Miasta, która zakończyła się aplauzem i licznymi gratulacjami w kierunku Miasta. Obserwując opinie odbiorców w internecie (artykuły na portalach branżowych, udostępnienia, komentarze na portalach społecznościowych i lokalnych) uważam, że rebranding został odebrany pozytywnie. Nowa identyfikacja miasta Oleśnica została między innymi stworzona jako praca magisterska na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Została doceniona również przez uczelnię i widnieje w oficjalnym albumie najlepszych dyplomów ASP we Wrocławiu.

Sposób zakomunikowania zmiany: 1. Konferencja Urzędu Miasta Oleśnica na rzecz prezentacji nowego systemu identyfikacji wizualnej oraz premiera spotu promującego miasto w multimedialnej sali konferencyjnej w miejskiej bibliotece; 2. Facebook (wybrane profile): Oficjalny profil miasta OleśnicaMoja Oleśnica (lokalny portal internetowy)Oleśniczanin (lokalny tygodnik)Branding MonitorBrandingowy.plalw.pl (blog), + liczne udostępnienia postów przez użytkowników FB; 3. Strony internetowe (wybrane): Lokalne:
www.olesnica.pl tytuł: Nowe logo. Zapraszamy na prezentację!, www.mojaolesnica.pl tytuł: Oleśnica ma nowe logo i spot!, www.olesnica24.pl tytuł: Nowe szaty Oleśnicy
www.olesnica.naszemiasto.pl tytuł 1: Zaprezentują nowe logo miasta, elementy identyfikacji wizualnej i spot reklamowy; tytuł 2: Oleśnica ma nowe logo. Zaprezentowano też spot promujący miasto, www.nolesnica.pl tytuł: Nowe logo oraz spot promujący Oleśnicę Oleśnica, www.olesnica.nienaltowski.net tytuł: Nowe logo Oleśnicy; Branżowe:
www.brandingmonitor.plwww.brandingowy.plwww.behance.net/Michal_Ruchel; 4. Radio: RMF MAXXX 96,0 FM Oleśnica – Wywiad udzielony dla radia odnośnie nowej identyfikacji wizualnej. Informacje o rebrandingu miasta można było usłyszeć pięciokrotnie w dniu 19.05.2017 podczas wiadomości; 5. Prasa lokalna: Oleśniczanin, Panorama Oleśnicka; 6. Reklama Outdoorowa: Billboard na wjedzie do Oleśnicy od strony Wrocławia, Billboard zawieszony na zabytkowej Bramie Wrocławskiej (wieża stanowi miejsce dla reklam promujące miejskie wydarzenia); 7. Video: Transmisja online prowadzona przez portal MojaOlesnica.pl (2543 wyświetleń), Skrót konferencji opublikowany przez stronę miasta www.olesnica.pl.
Obserwowane reakcje na zmianę: Najwięcej opinii i dyskusji pojawiło się na najpopularniejszym miejskim portalu internetowym MojaOlesnica.pl (165 komentarzy) http://mojaolesnica.pl/21305,olesnica-ma-nowe-logo-i-spot.php
Profil miasta na FB – 3 posty odnośnie rebrandingu (łącznie 282 polubienia, 12 komentarzy, 81 udostępnień); Profil FB/Branding Monitor (116 polubień, 8 komentarzy, 3 udostępnienia); Profil FB/brandingowy.pl (315 polubień, 19 komentarzy, 5 udostępnień); Prezentacja na portalu Behance: (5207 wyświetleń projektu, 733 polubienia, 77 komentarzy); Z racji dużej ilości komentarzy i opinii pozwolę wybrać po jednym pozytywnym branżowym, neutralnym oraz negatywnym; Pozytywny branżowy: „Pomimo braku jednoznacznych odwołań do miejskiej heraldyki, miejscowość otrzymała logo, którego na pewno nie musi się wstydzić. Wręcz przeciwnie – na tle wielu polskich miejscowości wygląda on bardzo dobrze, a cała identyfikacja wpisuje się w miejski krajobraz (…)” – Branding Monitor; Pozytywny neutralny: „Brawa dla autora ale też brawa dla miasta, które czuło potrzebę zmiany i ma w swoim zastępie ludzi, którzy potrafią współpracować przy tego typu projektach.” – Internauta; Negatywny: „Znak wydaje mi się być jeszcze oryginalny. Ma jakiś ciekawy zamysł, frapują mnie pozytywnie te drobne kropeczki. Ale ta reszta taka płaska już. Budynki mogłyby gdziekolwiek, czymkolwiek. Ilustracja na torbie do porzygu jak sto milionów innych. Bez charakteru, bez takiego sznytu, bez czegoś oryginalnego. Kolory jak w Słupsku. Brakuje mi przestrzeni, jeśli O miałoby kopniętym kwadratem, to nie ma tego nigdzie więcej. T-shirt chyba najciekawszy z tego zestawienia. Jest jakimś szachowo-średniowiecznym nawiązaniem, co wydaje mi się początkiem czegoś ciekawego. No coś, dobrze, że tak się dzieje, ale jak za 5 lat wszystkie miasta będą tak wyglądać? No cóż, może przynajmniej będzie spójnie. Chociaż nudno.” – Internauta.

Strona internetowa marki

PRZED

PO

– wdrażana, nieopublikowana –

Wizytówki

PRZED

– wskazano niewykorzystywanie –

PO

Papeteria

PRZED

– wskazano niewykorzystywanie –

PO

– wskazano niewykorzystywanie –

Inne elementy podlegające porównaniu

PRZED

– brak –

PO

– brak –

Pozostałe materiały ilustrujące zmianę

Wykaz informacji dodatkowych
  1. Prezentacja rebrandingu: link
  2. Film promujący miasto: link
  3. Artykuł o zmianie: link
  4. Artykuł o zmianie: link
  5. Artykuł o zmianie: link
  6. Artykuł o zmianie: link
  7. Artykuł o zmianie: link
  8. Prezentacja video o zmianie: link
  9. Film promujący miasto: link
  10. Notatka blogowa: link